فست فود

موبیدیک فست فودی با منوی ساندویچ صاب وی

تاریخچه ساب وی

داستان بازگشایی ساب‌وی به سال ۱۹۶۵ باز می‌گردد؛ وقتی‌که فرِد دلوکای هفده‌ساله (Fred DeLuca) عزم خود را جزم کرد تا به رویای پزشک شدن خود جامه‌ی عمل بپوشاند.

وقتی فرِد به دنبال راهی می‌گشت تا از پس هزینه‌ی تحصیلی خود برآید، یک دوست خانوادگی به نام پیتر باک (Fred DeLuca) به او پیشنهاد کرد که یک فروشگاه عرضه کننده‌ی ساندویچ ساب مارین باز کند.

ساب مارین نوعی ساندویچ دراز است که بر روی نان باگت فرانسوی تهیه می‌شود. پیتر همچنین سرمایه‌ی اولیه را، در حدود ۱۰۰۰ دلار، برای این کار تامین کرد و به ‌این ‌ترتیب رابطه‌ی کاری میان فرد و پیتر شکل گرفت که چشم‌انداز صنعت فست فود و زندگی هزاران نفر را متحول کرد.

 

اولین رستوران فرد و پیتر در شهر بریجپورت (Bridgeport) در ایالت کانکتیکت (Connecticut) بازگشایی شد؛ جایی‌که این دو شریک ساندویچ‌های ارزان و تازه‌ای در اختیار مشتریان خود قرار می‌دادند.

آن‌ها یک سال بعد، شعبه‌ی دوم خود را افتتاح کردند و طولی نکشید که به فکر باز کردن شعبه‌ی سوم افتادند. شعبه‌ی سوم با موفقیت زیادی روبرو شد و همچنان تا به امروز در حال سرویس‌دهی است.

باک و دلوکا نام فروشگاه را از پیتس سابس (Pete’s Subs) به ساب‌وی تغییر دادند و لوگوی زردرنگ روشنی هم برای فروشگاه خود انتخاب کردند (در حال حاضر لوگوی ساب‌وی به رنگ‌های سبز و زرد است)‌‌.

آن‌ها همچنین از طریق اعطای حق امتیاز یا به‌اصطلاح فرانچایز، شعبه‌های ساب‌وی را افزایش دادند. فرانچایز در حقیقت اجازه‌ی فروش محصولات از سوی یک برند معتبر به دیگران است.

اولین شعبه‌ی فرانچایز ساب‌وی در سال ۱۹۷۴ در شهر والینگ‌فورد (Wallingford) بازگشایی شد. افزایش شمار رستوران‌های زنجیره‌ای به شیوه‌ی فرانچایز به‌خوبی جواب داد و برند ساب‌وی به‌سرعت گسترش یافت.

 

محصولات ساب وی

منوی ساب‌وی در ایالات‌متحده شامل ساندویچ مخصوص، ساندویچ‌های کلاسیک، سالاد، دست‌پیچ (wraps)، شیرینی، ساندویچ‌ ساب مارین مخصوص مهمانی، نوشیدنی، بسته‌ی غذایی مخصوص کودک و همچنین هفت نوع ساندویچ با چربی زیر ۶ گرم (7-under-6) می‌شوند.

به‌طورمعمول محتویات ساندویچ ساب مارین ۶ اینچی دارای گوشت، پیاز، کاهو، گوجه‌فرنگی، خیار شور، فلفل سبز و زیتون روی نان تازه است.

علاوه بر این‌ها سابوی ساندویچ مخصوص گیاهخواران وجی دلایت (Veggie Delite)، ژامبون، روست بیف، ساندویچ کلاب ساب‌وی که از سه ورق نان تست تهیه می‌شود، سینه‌ی مرغ، سینه‌ی بوقلمون و ژامبون با سینه‌ی بوقلمون هم سرو می‌کند.

 

محصولات کلاسیک ساب‌وی ساندویچ‌هایی مثل کولد کات تری (the Cold Cut Tri) نوعی ساندویچ کالباس تهیه‌شده از سه ورقه گوشت متفاوت،‌ بی. ام. تی ایتالیایی (Italian B.M.T) ترکیبی از کالباس پپرونی و گوشت، ساندویچ ماهی تن، غذاهای دریایی و خرچنگ را در بر می‌گیرد.

دست‌پیچ‌ها یکی دیگر از محصولات محبوب ساب‌وی هستند. این نوع ساندویچ‌ها که از پیچیدن نان نازک تهیه می‌شوند، دارای مخلفاتی مثل سس آسیاگو سزار (Asiago Caesar)، جوجه، استیک و پنیر به همراه گوشت و سینه‌ی بوقلمون هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *